JLL rådgivare vid refinansiering av Ersta Nya Sjukhus

JLL Debt & Financial Advisory har agerat rådgivare till Ersta diakoni vid refinansiering av Ersta Nya Sjukhus. Under 2023 färdigställdes Ersta Nya Sjukhus på Södermalm och nu påbörjas renoveringen av det gamla intilliggande sjukhuset för att ytterligare öka sjukhusets kapacitet.

January 16, 2024

Mattias Baggfelt

Head of JLL Debt & Financial Advisory
+46 709 52 54 07

JLL Debt & Financial Advisory har under många år arbetat med Ersta diakoni och har nu varit rådgivare åt Ersta diakoni gällande refinansieringen av existerande seniorfinansiering och byggnadskreditiv. I början av januari 2024 var en ny finansieringsram på 1,6 miljarder kronor på plats som refinansierar existerande krediter och även finansierar den kommande renoveringen av det gamla sjukhuset. Två nordiska banker står bakom finansieringslösningen med villkor som gör att Ersta diakoni kan växa sin verksamhet enligt den ambitiösa plan som lagts.

- Det är glädjande att refinansieringen är färdigställd och vi tackar JLL för en väl genomförd process och bra samarbete, säger Christian Ödman, Ekonomichef Ersta diakoni.

- JLL tackar Ersta diakoni för ett gott samarbete och förtroendet att projektleda detta framgångsrika projekt, säger Mattias Baggfelt, Head of Debt & Financial Advisory, JLL Sverige.