Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nyheter

Stockholm

Rekordår för nya varumärken i Sverige


Aldrig förr har så många varumärken etablerat sig på den svenska marknaden. Detta rapporterar fastighetsrådgivaren JLL i sin rapport Destination Nordics som släpps idag.

– Det råder högtryck på den svenska marknaden och utländska aktörer letar butikslägen som aldrig förr, säger Martin Lindgren, chef för Retail Agency på JLL Sverige.

Intresset för attraktiva butikslägen i framförallt Stockholm, Göteborg och Malmö bland internationella intressenter har aldrig varit större än under 2015. Framförallt huvudstaden lockar och internationella ikoner som Michael Kors, Apple och Victoria´s Secret är redan etablerade i Stockholm. Utvecklingen ser dessutom ut att hålla i sig under nästföljande år. I rapporten Destination Nordics som JLL idag presenterar i form av ett välbesökt seminarium i Stockholm kan vi se flertalet anledningar bakom det nyväckta intresset för Sverige.

– Dels har vi en situation där de nordiska ekonomierna är betydligt mer stabila än i exempelvis södra Europa, dels är situationen som bekant ytterst volatil om vi blickar österut. I Sverige finns en nyfiken publik som ofta är bekanta med utländska varumärken tack vare flitigt resande så företagen ser många fördelar med en Sverige-etablering, säger Martin Lindgren, chef för Retail Agency på JLL Sverige.

Fakta
• Stockholm är en språngbräda för återförsäljare på väg in i Norden och har den högsta förekomsten av internationella återförsäljare jämfört med sina nordiska kollegor, följt av Köpenhamn, Oslo, Malmö, Göteborg och slutligen Helsingfors.

• Köpenhamn huserar något fler återförsäljare inom lyxsegmentet än närmaste konkurrenten Stockholm. Oslo, Helsingfors och Malmö kommer därnäst.

• Köpenhamn är den dyraste staden att hyra butiksläge i för internationella och lyxmärken, följt av Oslo och Helsingfors. Stockholm förväntas se den högsta hyrestillväxten fram till 2017.