Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nyheter

Stockholm

Global detaljhandel blickar österut - 2009 blir ett möjligheternas år för hyresgästerna.


Avtalen kommer sannolikt att vara fördelaktiga även i de främsta områdena, med de bästa hyresvillkoren tillgängliga för de främsta varumärkena. För att attrahera dessa kan hyresvärdar med fokus på hög beläggning i sina nya köpcentra behöva omvärdera sina förväntningar om hyresökningar. 
 
Jones Lang LaSalle förutspår att de förmånliga affärsvillkoren även kommer att attrahera flera amerikanska varumärken till europeiska länder under 2009, däribland Forever 21, Anthropologie, Hollister och Crate & Barrel.
 
De senaste två åren skedde ungefär en tiondel av alla detaljhandelskedjornas utlandsetableringar i Ryssland, Polen, Rumänien och Tjeckien. Etableringar sker både genom direkt expansion och franchising, men franchising är en särskilt vanlig etableringsform i Polen, Rumänien och Ryssland.
Turkiet stod för drygt 11 procent av de internationella detaljhandelskedjornas etableringar under 2007 och 2008.
 
Nästan en miljon kvadratmeter detaljhandelsyta invigdes i landet och lockade varumärken som Gap, Muji, Calvin Klein, Chanel och YSL. I Sydeuropa fortsätter Portugal att attrahera internationella detaljhandelskedjor tack vare attraktiva hyresnivåer och ett modernt fastighetsbestånd.
 
Svenska H&M Groups relativt nya butikskedja COS var en av de kedjor som etablerade sig på flest nya europeiska marknader under 2007 och 2008. Totalt hamnade Sverige på sjunde plats som ursprungsland till detaljhandelskedjeetableringar i Europa. Under denna period var det dominerade ursprungslandet Italien, vilket förklaras av ett större intresse för italienskt mode på de växande marknaderna.
 
Ladda hem rapporten här Cross Border Retailing in Europe 2009.