JLL rådgivare vid slutfinansiering av Titanias nybyggda fastighet i Täby

JLL Debt & Financial Advisory har agerat rådgivare till Titania vid slutfinansiering av företagets nybyggda fastighet i Topasen 3 i Täby Park.

June 18, 2024

Anders Wester

Senior Director, Debt & Financial Advisory
+46 709-52 54 20

Titania har genom Täby Boulevard ekonomisk förening ingått ett avtal med Pareto Alternative Investments avseende slutfinansiering av Topasen 3 på 478,4 miljoner kronor vilket motsvarar en belåning på 65% av bokfört värde om 736 miljoner kr. Räntemarginalen på lånet är 335 bps och lånet löper i 5 år med möjlighet till uppsägning efter 1 år. Fastigheten Topasen 3 består av 226 hyresrätter, 858 kvadratmeter kommersiella lokaler samt garage. Fastigheten är fullt uthyrd.

- Vi är nöjda med att inleda detta samarbete med Pareto Alternative Investments. För att kunna fortsätta växa och göra nya projekt samtidigt som vi behåller det vi har byggt och inte missar de första årens värdeuppgång är det viktigt att kunna säkra lån med rätt belåningsgrad. JLL och Pareto Alternative Investments såg tidigt potentialen i fastigheten. Med vår affärsmodell är det viktigt för oss att arbeta med finansiella parter som tänker rätt kring prognoser för ökat driftnetto över tid, säger Einar Janson, VD, Titania

- Vi tackar Titania för ett mycket gott samarbete under finansieringsprocessen. Titania har, genom Topasen 3, skapat en attraktiv produkt med lägenheter av god kvalitet och med en stark hållbarhetsprofil på ett bra läge i Täby. Vi är nöjda med att kunna bidra med en skräddarsydd finansiering som möter Titanias önskemål samtidigt som vi skapar en god avkastning till våra institutionella investerare över tid, säger Erik Ränkeskog, Investment Manager, Pareto Alternative Investments

- JLL tackar Titania för förtroendet och ett gott samarbete. Vi gratulerar till en fin affär, säger Anders Wester, Senior Director, JLL Debt & Financial Advisory, JLL Sverige.

For over 200 years, JLL (NYSE: JLL), a leading global commercial real estate and investment management company, has helped clients buy, build, occupy, manage and invest in a variety of commercial, industrial, hotel, residential and retail properties. A Fortune 500® company with annual revenue of $20.8 billion and operations in over 80 countries around the world, our more than 106,000 employees bring the power of a global platform combined with local expertise. Driven by our purpose to shape the future of real estate for a better world, we help our clients, people and communities SEE A BRIGHTER WAYSM. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle Incorporated. For further information, visit jll.com.