JLL dubbel rådgivare till BentallGreenOak vid förvärv av logistikfastighet i Malmö

BentallGreenOak, en global fastighetsinvesterare, har förvärvat en logistikfastighet i Norra Hamnen i Malmö. Fastigheten är nybyggd och omfattar cirka 20 000 kvadratmeter lager med tillhörande kontor. Säljare är Genesta Property Nordic. JLL har varit rådgivare till BentallGreenOak i transaktionen som i och med transaktionen gör sitt första fastighetsförvärv i Sverige. JLL har även agerat finansieringsrådgivare till BentallGreenOak.

March 22, 2021

Fastigheten som är en modern lager- och logistikfastighet, kallad Kubiklager, ett koncept för modern, flexibel logistik, är belägen i Norra Hamnen i Malmö. Norra Hamnen är ett expansivt stadsnära utvecklingsområde utpekat för logistik.

-          Vi ser just nu ett starkt intresse för logistikfastigheter i hela Europa. Fler och fler investerare tittar på Norden och då framförallt Sverige. Vi gratulerar BentallGreenOak till ett spännande förvärv i ett så pass stadsnära logistikläge som Norra Hamnen, säger Lena Grimslätt, Senior Director, JLL Sverige.

-          Vi är stolta över att ha fått möjligheten att företräda BentallGreenOak i finansieringsprocessen av deras första förvärv i Sverige, på så sätt kan vi erbjuda en helhetslösning vid köprådgivning. I samband med deras transaktion har ytterligare en internationell långivare etablerat sig på den svenska marknaden, säger Joakim Nirup, Head of Debt & Financial Advisory, JLL Sverige.