JLL rådgivare till Tre Kronors styrelse

JLL har varit strategisk rådgivare till Tre Kronors styrelse i budprocessen som inleddes med bud från Svenska Handelsfastigheter 13 april.

May 26, 2021

I samband med budet från Svenska Handelsfastigheter valde Tre Kronors styrelse att anlita JLL Transaction Services AB som rådgivare. Uppdraget omfattade strategiskt stöd till styrelsen vid utvärdering av budet och att utvärdera om det fanns ett bredare intresse för Tre Kronor. Trots en snäv tidsplan och trots begränsningen till enbart publik information visade det sig finnas intresse från ett flertal aktörer. Relativt snabbt kom ett högre bud från det marknadsledande dagligvarufastighetsbolaget Trophi och sedermera ett motbud från Svenska Handelsfastigheter, totalt cirka tio procent högre än det ursprungliga budet (efter justering för utdelning). Styrelsen i Tre Kronor har genom valet av JLL som strategisk rådgivare maximerat aktieägarnas värde. JLL bedömer att fler styrelser bör utvärdera bolagets strategiska position både före och i samband med budprocesser för att säkerställa den bästa utvecklingen för aktieägarna och stärka positionen inför potentiella bud.

-          Vi ser ett behov av strategisk rådgivning för bolag under budprocesser och i samband med andra strukturaffärer. Under processen med Tre Kronor har JLL:s breda kompetens inom både fastigheter och kapitalmarknad hjälpt styrelsen att fatta rätt beslut och i slutändan levererat en lösning som skapade ett högre värde, säger Linus Ericsson, VD JLL.

-         Vårt uppdrag är att göra aktieägarna nöjda och driva bolaget framåt. När Svenska Handelsfastigheter la bud på bolaget behövde vi en strategisk rådgivare och anlitade JLL. Vi är mycket nöjda med deras agerande och känner oss trygga i att vi agerat för aktieägarnas bästa, säger Bernt-Olof Gustavsson styrelseordförande Tre Kronor.